wtorek, 18 października 2011

Poziomy komunikacji


Pierwszym, najbardziej powierzchownym poziomem komunikacji jest porozumiewanie się za pomocą ogólników, stereotypów, np. taka wymiana zdań "Co tam u ciebie?" "W porządku".
Drugi poziom charakteryzuje się wymianą informacji, nieosobistych faktów - "Pociąg do Warszawy odchodzi o 15:00". Kolejnym, głębszy poziom polega na wymienianiu poglądów, opinii, przekonań "Podobał mi się film, na którym byliśmy, aktorzy bardzo dobrze grali". Następny poziom, znacznie głębszy to uczucia i emocje - "Ostatnio jestem przygnębiona moją sytuacją rodzinną, ale mam nadzieję, że wkrótce wszystko zmieni się na lepsze". Najgłębszym poziomem komunikacji jest dzielenie się najgłębszym doświadczeniem osobistym: "Przez wiele lat miałam żal do pewnej osoby, ale poprzez Słowo Boże odkryłam, że za wszystkie trudności w tej relacji ja też jestem odpowiedzialna, Pan Bóg otworzył mi na to oczy".
Umiejętność rozpoznawania i wyrażania uczuć ma bardzo dużą rolę w komunikacji.Często boimy się mówić otwarcie. Aby zaznać bliskości powinniśmy dzielić się uczuciami i doświadczeniem osobistym. Często wyrażanie emocji negatywnych jest trudne i gdy robimy to nieumiejętnie to ranimy najbliższych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz